Zawsze chciałam podróżować po dalekim świecie. Może kiedyś spełnię moje marzenia... Na razie jestem geografem teoretycznym , chcę zdobywać wiedzę i dzielić się nią z wami. Zapraszam do lektury mojego bloga!
Blog > Komentarze do wpisu

Madagaskar jako wyspa, nie film

Pojawienie się pierwszych zwiastunów a potem filmu w kinach: MADAGASKAR wywołało pewną sensację. DreamWorks, wytwórnia filmowa, której "dzieckiem" jest m.im. Shrek i jego kolejne części, Kung fu Panda i Madagaskar 1 i 2 zawsze ma fajne moim zdaniem filmy... Więc widząc na stronach WWW reklamy zapraszające do kin i napisy MADAGASKAR, MADAGASKAR, MADAGASKAR, postanowiłam, tak jako geograf czegoś się dowiedzieć o tej wyspie. Coś już wiem, ale niedokładnie. Zapraszam więc do lektury!

Z tego co sama wiem, wschód wyspy to niziny, które mniej lub bardziej gwałtownie przechodzą na zachodzie w wyżyny i góry. Ucząc się na konkurs przyrodniczy dowiedziałam się, że Madagaskar, jako państwo, był masowym eksporterem ryżu. Niestety, obecnie ryż musi sprowadzać zza granicy. W wyniku bowiem wycinania lasów tropikalnych (znowu, za co się nie chwycę, to są TE LASY, chyba muszę pisać o Atakamie i Saharze) na nizinach zaczynało brakować wody. Co mądrzejsi z was pewnie wiedzą, jak to działa, a ja nie mam czasu ani ochoty wam tego tłumaczyć. Ale w każdym razie, bez wody nie może rosnąć  w ogóle nic, a ryż potrzebuje dość dużo wody. I chyba wszystko już rozumiecie?

Jeśli chodzi o położenie Madagaskaru, to chyba każdy wie, że jest to olbrzymia, bo czwarta co do wielkości wyspa świata, zaraz za Grenlandią, Nową Gwineą (wpis o Gwinei znajdź w tagach) oraz Borneo. Leży przy wschodnim wybrzeżu Afryki. Od kontynentu oddziela  ją Kanał Mozambicki.  

Madagaskar wykształcił sobie mnóstwo osobliwych gatunków zwierząt. Jeśli dobrze mi wiadomo, gdy Pangea się rozpadała, to Madagaskar oddzielił się wcześniej niż na przykład Płw. Arabski. Nie wiem, czy to dobry przykład, tak mi się tylko wydaje, ale jestem pewna, że oddzielił się stosunkowo wcześnie.

Do osobliwości należy palczak. Zwierzę to ma wyjątkowo dziwny wyraz twarzy i dziwne długie palce. Środkowy jest najdłuższy i służy mu do wydłubywania miąższu z owoców, orzechów, którymi się żywi.   

Oczywiście, znane nam z filmu lemury też występują tylko tam. Są to na przykład indrisy i sifaki. Aha, no i tenrek pręgowany, znany jeżem madagaskarskim.  Są tam też papugi wazy i masa innych dziwadeł. Dobra, waza nie jest dziwna. Ale jest ich tam w istocie masa.  

A ludzie na Madagaskarze? Hm, ciekawe, co ma do powiedzenia Wikipedia…

Archeolodzy datują, iż pierwsi ludzie przybyli na Madagaskar pomiędzy II a V w. naszej ery z południowo-wschodniej Azji, najprawdopodobniej z Borneo. Równocześnie, lub krótko po tym przybyli Bantu z Afryki. W VII w. kupcy arabscy założyli na Madagaskarze faktorie.

Faktoria - placówka handlowa położona w krajach kolonialnych

Ok., powiedzmy, że jej wierzymy.

Aha. Jeśli chodzi o Polaków, to w osiemnastym chyba wieku przypłynął tam Beniowski, ale nie wiem jak miał na imię, zapomniałam. Przyjęto go tam NIE  bardzo gościnnie, ale był stanowczy i chyba w pewnym sensie brutalny i wkrótce obwołano Królem Madagaskaru. Miał jakieś tam plany, więc wrócił do europy, ale nie wypaliło, więc wrócił na Madagaskar.

I był jakiś misjonarz, który żył z trędowatymi. Nie pamiętam, nie chce mi się szukać.

 

To tyle. Jestem zadowolona. Wiem już  wszystko.

GALERIA

  zdjęcie z googlePalczak

Widać, że dziwadło.

waza

Waza. Nie wygląda jak papuga.

 

zdjecie z google.

 

Sifaka. Cóż mówić. Dziwna  mina, ale słodki.

zdjecie z google.

 

Indris. Słodkie małpiątko.

wtorek, 31 lipca 2012, puciek15
Tagi: Madagaskar
To tyle na dzisiaj. Kolejne ciekawostki - już WKRÓTCE!!

Polecane wpisy

Komentarze
kotek78p
2012/08/01 07:44:20
Pisze o gwiazdach i o tym jaki maja styl.
Jeśli to cie nie interesuje trudno!
Ale pamietaj każdy ma inne zainteresowania.
Moze ci sie to spodoba, i twoim znajomym podaj i nazwę mojej strony!
-
puciek15
2012/08/01 09:46:59
ok, pewnie.
nie że mi sie nie podoba, ale widzisz chyba po temacie mojego bloga, że wolę informacje naukowe ;)
-
Gość: j05015, *.play-internet.pl
2012/08/01 23:28:51
Aaaa, na chwilę przerwałam to co robię i poczytałam sobie, zawsze warto się czegoś dowiedzieć. a fotki świetne!
-
puciek15
2012/08/02 09:52:00
szkoda, ze nie moje. wujek gooogle pożyczył.
-
smak.czekolady
2012/08/02 19:13:03
Czasem sobie myślę, że fajnie by było jak Madagaskar nadal należał do Polski :)
-
puciek15
2012/08/09 15:47:47
niestety albo na szczęście Polska podczas średniowiecznych i późniejszych wielkich podbojów Ameryk , Afryki i Azji nie wyróżniała się. Jesteśmy jednymi z nielicznych, albo jedynymi, których państwo nie założyło ŻADNYCH swoich koloni.
trwa inicjalizacja, prosze czekac, forum medyczne kody rabatowe


Dodatki na bloga